tisdag 30 oktober 2007

SUBARU Legacy 2,0i

SUBARU Legacy 2,0i - När man äntrar förarsätet förstärks intrycket av att Subaru verkligen lyft sig i håret och åstadkommit en rejäl förvandling. Men den gamla Subaruandan finns kvar i karosshörnen. Mest är det av godo. Att bilen driver på alla fyra är exempelvis närmast självklart. Boxermotorn i nosen likaså.

Hos det amerikanska institutet J D Power har däremot Subaru då och då utmärkt sig och bland annat utsetts som bästa SUV i sin klass. I England valdes den till bästa märke för några år sedan. Motor-organisationerna i Australien valde till och med Subarus tre modeller som bästa bil i respektive klass för två år sedan.

Det ligger lite av ödets ironi i att Legacy hittills har betraktats som en gubbil samtidigt som Impreza fått en helt annan kundkategori – köpstarka och gasglada grabbar. Framgångarna i rally har inte imponerat på svenska konsumenter. Ändå är Subaru en alldeles utmärkt familjebil.

Beröm blir det däremot för komforten. Legacy har behaglig gång och ljudnivån uppfattas spontant som ovanligt låg. Bättre än långteststallets Saab 9-3 till exempel. Mätning av bullernivån bekräftar också det man uppfattar med örat.

Subaru har jobbat en hel del med att sänka ljudnivån. Motorn har till exempel sänkts för att minska vinkeln till drivaxeln för bakhjulen. Det minskar vibrationer och buller. Genom att använda aluminium och starkare stållegering har karossen blivit mer vridstyv trots att vikten minskats med 55 kg. Man använder också vissa ljuddämpande material, som dessvärre inte är så lämpliga ur rostsynpunkt. Men tyst blir det.

Förarplatsen är välordnad och överraskar med sportig och frisk design. Det enda som stör friden är att ratten bara kan justeras i höjdled. En och annan vill nog ”dra” den lite närmare kroppen. För min del stämde däremot körställningen bra. Takhöjden räcker trots utrymmeskrävande taklucka i testbilen. Mittpanelen är mjukt rundad utan hörn som skaver mot långa ben.

En annan egenhet är att det lilla vredet med vilket man ska justera instrumentbelysningen bara reglerar belysningen på mittpanelen och knapparna till vänster om ratten – inte på själva instrumentgruppen.

Viktigare är att man trivs bra bakom ratten i Legacy. Nu fick vi visserligen bara tag i ett exemplar med tvålitersmotorn och 136 hk. Det är den större 2,5-litersmotorn som förväntas bli volymmodell. Själv tycker jag nog att den mindre motorn skulle räcka gott om man inte har för avsikt att hänga på tunga släp. Tvålitersmotorn klarar dock bara miljöklass 2000, vilket talar mot den. Annars skulle väl 0-100 km/tim på 11,4 sekunder på våt väg och med vinterdäck räcka för de flesta.

Vår testbil var utrustad med klimatanläggning. Den är, måste jag säga, ovanligt lättskött och klok, även om den inte har separat justering av temperatur för förare respektive passagerare (för övrigt en tveksam finess). De flesta anläggningar flåsar ut luften genom munstyckena i panelen om man inte valt defroster eller maximal uppvärmning. Det gillar inte jag. Därför styr jag manuellt om luftfördelningen till ruta och golv. Subarus anläggning kom ihåg inställningen och behöll den även efter det att motorn stängts av och startades igen.

Och när vi är inne på minuskontot: varför har inte en så väl anpassad vinterbil strålkastarrengörare? Subaru Legacy har riktigt bra halv- och helljus. Men strålkastarglasen blir ju raskt smutsiga och ljuseffekten avtar mycket snabbt när täcklinsen smutsas ned. Den är dessutom av något plastmaterial och rengöring med papper resulterar ofelbart i att man repar ytan.

På plussidan hamnar självklart bilens suveräna drivsystem. Subaru har som en av få verkligen permanent fyrhjulsdrivning. Det är inte ett system som kopplar in bakhjulen först när framhjulen börjar spinna. Det noterade vi bland annat vid accelerationstestet. Det är omöjligt att få hjulen att spinna. Alla hjulen hugger tag i asfalten omgående.

Utgångsläget är lika mycket kraft på fram- som på bakvagn, vilket inspirerat Subaru att döpa systemet till ”symmetrisk AWD”. I mittdifferentialen finns en viskokoppling som tillfälligtvis tillåter att drivkraften förskjuts till de hjul där det bästa greppet finns. Som grädde på moset har Legacy en viskokoppling som diffbroms i bakvagnen. Så det ska mycket till innan det blir stopp med den här bilen.

Lite överraskande har Subaru inte samma kraftöverföring på alla Legacy. Numera är det nämligen bara stationsvagnen med manuell växellåda, som har möjligheten att skifta mellan hög- och lågväxel. Det har ju tidigare varit en liten exklusivitet som skiljt Subaru från många konkurrenter. Nu blir det till att välja kombi för att få bästa drivsystemet.

Behöver man lite mer framkomlighet eller bara gillar att sitta lite högre kan Outback vara ett smart alternativ. Det är en Legacy med högre markfrigång och lite mer utrustning. Outback finns också bara med minst 2,5-litersmotor och 165 hk. Det är den som alla andra kopierat. Outback var först med den här stilen och är fortfarande mycket prisvärd gentemot konkurrenterna.

En av de kanske viktigaste förbättringarna som Subaru gjort på nya Legacy är en lägre bränsleförbrukningen. Att ständigt ha drivning på fyra hjul i stället för två, kostar naturligtvis bränsle, en av invändningarna som svenska bilägare har haft mot Subaru. Vi Bilägare körde, visserligen med minsta motorn, hela testperioden på utmärkta 8,6 l/100 km inkluderande alla testkörningar på Björkviks motorbana. Blandad körning exklusive testkörningarna gick på 8,0 l/100 km. På motorväg blev förbrukningen med farthållaren exakt på 110 km/tim 7,4 l/100 km med varierande sid- och motvind på 10 m/sek. Det är klart godkänt!

Konstigt nog har alltså rostskyddet försämrats samtidigt som garantiåtagandet förlängts från sex år till tolv. Det är dessvärre en alltmer vanlig syn på nya bilar. För att klara miljön städar fabrikerna bort all användning av lösningsmedel och därmed också rostskyddsbehandling. I stället höjer man oftast kvaliteten på plåten och skyddar med galvaniserande skikt. Men erfarenheten visar att det inte räcker i det klimat vi har i Norden.

Vi vill absolut slå ett slag för nya Subaru Legacy. Det är en trevlig och vettig bil med flera förtjänster och för all del med några svagheter, det bristande rostskyddet är den allvarligaste. Vid köp bör bilen omgående köras till en professionell rostskyddsfirma för behandling. Att köpa en begagnad obehandlad bil som är tre-fyra år gammal är inget vi vill rekommendera.

Inga kommentarer:

eXTReMe Tracker