
Nuvarande 5-serien har nyligen kommit med i besiktningsstatistiken. Årsmodell -03 rankas som medelbilen. Föregångaren klarar dock besiktningen bättre än genomsnittet. BMW har många nöjda ägare och är det märke som de senaste åren legat i topp i Vi Bilägares kvalitetsundersökning Autoindex.
Styrprogram till navigation, radio, färddator och telefon har också strulat på en del exemplar. Ny programvara för någon tusenlapp brukar vara lösningen. Trasiga elhissar har också rapporterats från ägarna, liksom fukt bakom blinkersglasen och missljud från inredningsdetaljer. Hjullager fram har slitits ut på några bilar, det kostar cirka 3 000 kr per sida. På några exemplar har också vattenpumpen gått sönder. Oljud från framvagnen beror ofta på slitna spindelleder, ett byte kostar 2500-3 000 kr. Oljud i bakvagnen beror ofta på slitna bakvagnsbussningar, ett byte kostar cirka 2 000 kr per sida. Båda felen brukar uppstå på bilar som rullat runt 10 000 mil.
Rostskyddet på BMW brukar hålla god klass. Plus för att mot

BMW 5-serie är i nuvarande generation en mycket dyr begbil. En av anledningarna till det är att modellen ser ut just som ett nytt exemplar.
Många privatimporterar BMW från Tyskland. Dessa exemplar kan ha skruvade mätarställningar, vilket gör att man som köpare kan bli lurad. Priserna är lägre, men värdet också osäkert på privatimporterade bilar på den svenska begagnatmarknaden. En BMW från 5-serien bör vara minst 40 000 kr billigare i Tyskland för att affären på sikt ska bli något så när acceptabel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar