
Under 2002 ersattes fyran av en direktinsprutad maskin på 165 hk, JTS kallad, och samma år introducerades toppmodellen GTA med 3,2-liters V6 på 250 hk. En 1,8-liters fyra på 140 hk har också sålts här. På andra marknader har även dieselversionerna gått bra och en och annan sådan har letat sig hit via privatimport.
Modellen har up

Med åren har Vi Bilägares prognoser visat sig helt riktiga. Rapporter om rost i bakskärmar, hjulhus samt vid tak- och dörrlister styrker detta. Kamaxelremmen måste bytas var tredje år eller var 6 000:e mil. Tidigare var intervallen 12 000 mil men efter flera motorhaverier ändrades kraven.

På V6-modellen kan luftmassemätaren krångla, vilket gör att bilen får fel bränsle-luftblandning. Då blir körningen ryckig. Därför är det viktigt att byta luftfilter. På de modeller som har sexväxlad låda kan synkroniseringen ofta vara sliten, bilen blir svår att växla och kopplingen slits. Ett motorfäste kan ge vika, det upptäcker man genom ryck i ratten vid pådrag. Felet är vanligast på V6. Fel på dräneringen till luftkonditioneringen har gjort att kondensvatten runnit ut på golvmattorna på några bilar. Kolla också alla elfunktioner. Bland annat kan elvärmen i stolarna kan ge upp tidigt. De första åren var 156 en förhållandevis eftertraktad bil på begagnatmarknaden och värdet stod sig ganska bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar