torsdag 20 september 2007

LEXUS IS 250

LEXUS IS 250 - Dörrarnas gedigna klang och den sobra designen, både på ut- och insida, är viktiga pusselbitar i helhetsupplevelsen. Samma sak gäller de perfekta passformerna, såväl i stort som smått. Nya lilla Lexus är ett precisionsbygge på en nivå som borde göra de flesta konkurrenter gröna av avund.

Ett inre designgrepp är att dörrsidornas paneler, där reglagen för elfönsterhissarna sitter, är bekvämt vinklade mot föraren. Kupéns fyra läslampor är också speciella. De består av lysdioder och ger ett starkt och koncentrat ljus, ungefär som en modern pannlampa. Det gör att passagerarna under resor i mörker kan sitta och läsa utan att chauffören behöver distraheras av ströljus. Smart! Men allt i förarmiljön är inte lika genomtänkt och elegant utfört. På båda sidor om ratten, totalt osynliga för föraren, sitter ett antal knappar som tycks hämtade direkt från förra generationens Toyota Corolla. Skäms Lexus för sitt ursprung, eller..?

Den här märkliga blandningen av enkelt och påkostat, funktionellt och mindre lyckat förtar lite av glansen kring den nya Lexus-modellen. Men huvudintrycket är, trots plumparna i förarmiljön, ändå övervägande positivt. IS 250 har tagit ett rejält kliv uppåt på premiumstegen och känns både mognare och mer självständig än föregångaren. Däremot har ett antal grundläggande tekniska förändringar gjorts på den nya IS-modellen. Bakhjulsdrivningen finns förstås kvar, liksom de avancerade hjulupphängningarna med många aluminiumdetaljer. Fram sitter dubbla triangellänkar och bakhjulen hålls på plats av hela fem länkar.

Växlingarna sker bokstavligt talat silkesmjukt och drivlinan hör till de absolut smidigaste på marknaden. Men automatversionen har även en annan fördel. Den är, till följd av högre utväxling, ovanligt nog snålare på bensin än den manuella varianten med samma motor. Skillnaden är nästan åtta procent. Bränsledeklarationen säger 9,1 l/100 km för automaten och 9,8 l/100 km för den manuella och vår testförbrukning hamnade mitt emellan. Fast enbart kultiverade växlingar och hyfsad bränsleekonomi räcker inte för en prestigebil med sportiga ambitioner. Det ska hända något när man trycker till på gasen också. Gensvaret ska vara omedelbart och sedan ska det bära iväg så det känns i ryggslutet.

Väghållningen matchar gott och väl fartresurserna och bilen har dessutom ett välgörande brett register. På snabba landsvägsetapper rullar den lugnt, tryggt och med fin riktningsstabilitet. Det är egenskaper som gör resan behagligt avspänd för föraren. Samtidigt är IS 250 en baddare på att svinga sig runt på krokiga vägar. Den bredbent stadiga bilen hänger i som den värsta igel i böjarna. Reaktionerna är distinkta, följsamheten utmärkt och bettet i asfalten bergfast.Även när farten trissas upp mot gränstrakterna för vad Lexusen tål sköter den sig snyggt. Signalen om att det börjar gå på tok för fort för kommer genom en lätt kasning över framhjulen och det är bara att lätta lite på gasen så hittar bilen spåret igen. Tryggt och odramatiskt.

Till sportpaketet hör dessutom extremdäck på 18-tumsfälgar: 225/40 fram och 255/40 bak. Även de bidrar till att förstöra komforten genom att känna av varenda liten ojämnhet i vägbanan. Samtidigt driver de upp bullernivån i kupén till nivåer som inte riktigt hör hemma i en liten lyxbil. För den som vill åka bekvämt och ändå ha mycket utrustning är Executive-paketet för 54 000 kronor ett bättre alternativ. Fast då springer förstås priset upp i nästan 350 000 kronor.

Men på säkerhetsfronten är det desto bättre ställt och Lexus IS 250 är fulladdad med skyddsutrustning. Aktiva nackskydd finns i framstolarna och knäkrockkuddar för både förare och passagerare är standard. Det totala antalet kuddar är, inklusive sidogardinerna, åtta till antalet. Dessutom är passagerarkrockkudden av en ny tvåkammartyp, som ska ge bättre skydd vid en olycka. Fast exakt hur skyddssystemen fungerar i praktiken är det för tidigt att uttala sig om. Lexus IS 250 är ännu inte krocktestad av Euro NCAP, men det skulle förvåna om den fick sämre resultat än de Toyota-bilar som testats på senare tid. Alla, utom lilla Aygo, har fått toppbetyget fem stjärnor.

Sedan måste man förstås satsa ytterligare några tusenlappar för att åtgärda det bristfälliga rostskyddet.

Inga kommentarer:

eXTReMe Tracker