MITSUBISHI Colt 1,5 Instyle - Smart är körglad och fräckt designad. Kanske är den ett sätt för företaget att behålla gamla kunder som skaffat familj och växt ur lilla tvåsitsiga Smart Fortwo. Men design kostar i såväl innerutrymme som kronor och konkurrensen i småbilsklassen är mördande.
Plattformstänkandet skördar framgångar inom bilbranschen. Genom att tillverkare samarbetar om komponenter som motor, växellåda, hjulupphängningar, bromsar, styrning och avgassystem, pressas tillverkningskostnaderna.
Vi har testat bilarna med det kraftigaste motoralternativet på den svenska marknaden; en fyrcylindrig 1,5-liters maskin på 109 hästkrafter. En dragvillig och smidig motor som ger prestanda som för tio år sedan skulle anses platsa i en sportig GTI-bil. Här finns resurser för snabba omkörningar, speciellt om föraren bemödar sig om att växla ned ett eller två steg.
Som tillval finns en automatiserad sexstegad växellåda som också kan styras manuellt. Den kostar 5 900 kronor till Mitsubishi och 5 750 kronor till Smart. Du gör bäst i att spara de pengarna och växla själv. I stadstrafik växlar robotlådan ryckigt och osmidigt.
Ingen av bilarna är särskilt välisolerad från oljud. Mest illa låter det i Mitsubishi Colt. I den testade lyxvarianten Instyle ingår 16-tums lättmetallfälgar med mycket breda däck av dimension 205/45/16. ”De borde sälja den med ett storpack Ipren”, konstaterade en testförare efter en snabb och huvudvärksframkallande resa, Stockholm – Uppsala tur och retur. Att lyssna på radions P1 är knappast möjligt i Colt, trots att den standardmonterade stereoanläggningen med sex högtalare i sig håller hög klass. Det är synd att Mitsubishi inte lagt mer krut på att minska bullret. På många andra sätt är nämligen Colt en trevlig vagn som inte skäms ens på längre turer. Fjädringen är mjukare och bekvämare än i Smart. De flesta sitter också alldeles utmärkt, såväl fram som bak.
De vars kroppsform är anpassad till Smarts ideal, trivs bättre. Smart rullar på något smalare sulor, 195/50/15, vilket bidrar till lägre däcksbuller än i Colt. Å andra sidan är kupén närmast kliniskt befriad från förvaringsmöjligheter. Var ska man göra av CD-skivor, kartor, block, penna, frukt, tidningar, mobiltelefon och allt det där andra som behövs på långresan? Vad som erbjuds är handskfacket samt dörrarnas plastbaljor. Det räcker inte till. Och solskydden är löjligt små. Rejäla solglasögon är att rekommendera Smart-chauffören.
Colt har i alla fall en vettig och redig instrumentering. Hastighetsmätaren är stor och lättläst. Alla reglage sitter och fungerar som man förväntar sig. Värmereglagens finish i halvt genomskinlig plast gillas dock inte av alla. Reglagen fungerar lika bra i Smart, tyvärr har designavdelningen fått alldeles för lösa tyglar när det gällde att utforma instrumenten. Nu är hastighetsmätaren allt för svårtydd. Även förare med unga, pigga ögon, får då och då luta sig fram och fixera blicken noga för att se om det är 70 eller 90 man kör.
Smart Forfour är hårdare avfjädrad och går sportigt gocartlikt, precis dit föraren vill utan några hyss. I vårt undanmanöverprov klarar den 68 kilometer i timmen genom konbanan. Smart är standardutrustad med sladdhämmande ESP som griper in tydligt men utan att förstöra styrresponsen.
Ingen av bilarna har ännu krocktestats av Euro-NCAP men båda kommer förmodligen att klara sig ganska bra. Säkerhetskonstruktionen är av senaste snitt. Aktiva bältesvarnare är standard hos båda. Till Mitsubishi kostar ett paket med ESP och sidokrockgardiner 5 900 kronor. Det borde ingå i standardutrustningen.
Colt tillhör de allra rymligaste småbilarna på marknaden. Den höga och bussliknande karossen ger en rymlig kupé där även fullvuxna får plats i baksätet. Baksätet går att flytta framåt eller bakåt. Därigenom kan man balansera behovet av bagageutrymme mot eventuella baksätespassagerares önskemål om benutrymme. Den finessen finns också i Smart. Den lägre och sportigare profilen har dock gått ut över utrymmet och Forfour känns riktigt trång. Smart har en säkerhetscell av höghållfasthetsstål kallad Tridion, runt kupéutrymmet. En bieffekt av den är att tröskeln blivit ett högt hinder för baksätespassagerare att kravla sig över. Det krävs att farmor får upp benen 46 cm för att hon ska komma in i baksätet, det är tio cm högre än i Colt.
Ekonomiskt är Colt tveklöst det bästa valet. Smart kostar drygt 40 000 kronor mer i inköp med jämförbar utrustning. Det är för mycket att betala för det tjusiga glastaket.
Plattformstänkandet skördar framgångar inom bilbranschen. Genom att tillverkare samarbetar om komponenter som motor, växellåda, hjulupphängningar, bromsar, styrning och avgassystem, pressas tillverkningskostnaderna.
Vi har testat bilarna med det kraftigaste motoralternativet på den svenska marknaden; en fyrcylindrig 1,5-liters maskin på 109 hästkrafter. En dragvillig och smidig motor som ger prestanda som för tio år sedan skulle anses platsa i en sportig GTI-bil. Här finns resurser för snabba omkörningar, speciellt om föraren bemödar sig om att växla ned ett eller två steg.
Som tillval finns en automatiserad sexstegad växellåda som också kan styras manuellt. Den kostar 5 900 kronor till Mitsubishi och 5 750 kronor till Smart. Du gör bäst i att spara de pengarna och växla själv. I stadstrafik växlar robotlådan ryckigt och osmidigt.
Ingen av bilarna är särskilt välisolerad från oljud. Mest illa låter det i Mitsubishi Colt. I den testade lyxvarianten Instyle ingår 16-tums lättmetallfälgar med mycket breda däck av dimension 205/45/16. ”De borde sälja den med ett storpack Ipren”, konstaterade en testförare efter en snabb och huvudvärksframkallande resa, Stockholm – Uppsala tur och retur. Att lyssna på radions P1 är knappast möjligt i Colt, trots att den standardmonterade stereoanläggningen med sex högtalare i sig håller hög klass. Det är synd att Mitsubishi inte lagt mer krut på att minska bullret. På många andra sätt är nämligen Colt en trevlig vagn som inte skäms ens på längre turer. Fjädringen är mjukare och bekvämare än i Smart. De flesta sitter också alldeles utmärkt, såväl fram som bak.
De vars kroppsform är anpassad till Smarts ideal, trivs bättre. Smart rullar på något smalare sulor, 195/50/15, vilket bidrar till lägre däcksbuller än i Colt. Å andra sidan är kupén närmast kliniskt befriad från förvaringsmöjligheter. Var ska man göra av CD-skivor, kartor, block, penna, frukt, tidningar, mobiltelefon och allt det där andra som behövs på långresan? Vad som erbjuds är handskfacket samt dörrarnas plastbaljor. Det räcker inte till. Och solskydden är löjligt små. Rejäla solglasögon är att rekommendera Smart-chauffören.
Colt har i alla fall en vettig och redig instrumentering. Hastighetsmätaren är stor och lättläst. Alla reglage sitter och fungerar som man förväntar sig. Värmereglagens finish i halvt genomskinlig plast gillas dock inte av alla. Reglagen fungerar lika bra i Smart, tyvärr har designavdelningen fått alldeles för lösa tyglar när det gällde att utforma instrumenten. Nu är hastighetsmätaren allt för svårtydd. Även förare med unga, pigga ögon, får då och då luta sig fram och fixera blicken noga för att se om det är 70 eller 90 man kör.
Smart Forfour är hårdare avfjädrad och går sportigt gocartlikt, precis dit föraren vill utan några hyss. I vårt undanmanöverprov klarar den 68 kilometer i timmen genom konbanan. Smart är standardutrustad med sladdhämmande ESP som griper in tydligt men utan att förstöra styrresponsen.
Ingen av bilarna har ännu krocktestats av Euro-NCAP men båda kommer förmodligen att klara sig ganska bra. Säkerhetskonstruktionen är av senaste snitt. Aktiva bältesvarnare är standard hos båda. Till Mitsubishi kostar ett paket med ESP och sidokrockgardiner 5 900 kronor. Det borde ingå i standardutrustningen.
Colt tillhör de allra rymligaste småbilarna på marknaden. Den höga och bussliknande karossen ger en rymlig kupé där även fullvuxna får plats i baksätet. Baksätet går att flytta framåt eller bakåt. Därigenom kan man balansera behovet av bagageutrymme mot eventuella baksätespassagerares önskemål om benutrymme. Den finessen finns också i Smart. Den lägre och sportigare profilen har dock gått ut över utrymmet och Forfour känns riktigt trång. Smart har en säkerhetscell av höghållfasthetsstål kallad Tridion, runt kupéutrymmet. En bieffekt av den är att tröskeln blivit ett högt hinder för baksätespassagerare att kravla sig över. Det krävs att farmor får upp benen 46 cm för att hon ska komma in i baksätet, det är tio cm högre än i Colt.
Ekonomiskt är Colt tveklöst det bästa valet. Smart kostar drygt 40 000 kronor mer i inköp med jämförbar utrustning. Det är för mycket att betala för det tjusiga glastaket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar