BMW 116i - Paketet innehåller, förutom en automatisk klimatanläggning, även stöldlarm, främre dimljus och ljudanläggning med CD. För mugghållare och varningstriangel (lagkrav) tvingas kunden punga ut med ännu en tusenlapp. Det gör 214 900 kronor.
Vår testbil var dessutom extrautrustad med metalliclack och lättmetallfälgar, vilket höjer priset ytterligare ett snäpp; till 227 500 kronor. Lägger man slutligen till en sportläderratt med integrerade radioreglage, regnsensor och farthållare landar man på 235 100 kronor. 1-serien är både spektakulärt formgiven och tekniskt raffinerad på ett sätt som är nytt för Golfklassen. Huvudmotståndare är förresten inte VW Golf utan den lite finare koncernkusinen Audi A3, som hittills varit statusbilen i segmentet.
Till skillnad från storlekskonkurrenterna har BMW valt att låta den nya bilen ha motorn på längden och driva på bakhjulen, precis som resten av märkets modeller. Något annat duger inte för optimala köregenskaper, menar konstruktörerna.
Det märks framför allt i baksätet, där benutrymmet är starkt begränsat. Vuxna får bara med nöd och näppe plats, trots att 1-serien är både längre och har ett större axelavstånd än de flesta klasskonkurrenter. Designteamet har också lyckats få till en bakdörr som är extremt smal i underkant, ett stilgrepp som gör det onödigt krångligt att ta sig i och ur aktersoffan. Nej, det är bakom ratten man ska sitta i den nya BMW:n. Då blir det plötsligt ganska lätt att ha överseende med de praktiska och utrymmesmässiga bristerna.
Tyvärr grumlas körglädjen en hel del av den tröga 1,6-litersmotorn, som inte riktigt gör bilen rättvisa. Vi har även provat 150 hk-versionen och då stämmer allt bättre. Till den starkare motor hör också en sexväxlad låda, som är både snabbare och smidigare än den femväxlade i 116i. Men det kostar, en 120i med samma utrustning som vår testbil går på nästan 270 000 kronor.
Körsäkerheten i 1-serien garanteras av elektronisk livlina i form av ett avancerat anti-sladdsystem, med tillhörande diffbroms och antispinnfunktion. Det är standard på alla versioner av den nya BMW-modellen. En kul finess är att sladdhämmaren har två lägen, varav det ena tillåter lite mer hjulspinn innan det griper in. Det kan med fördel utnyttjas när föraren vill köra lite sportigare, men ändå ha tryggheten kvar. Systemet går även att koppla ur helt för den som så vill. Fjädringskomforten är fast och bestämd, men håller sig på rätt sida gränsen för att inte bli obehagligt stötig. Även ljudkomforten får godkänt. Det går både att prata obehindrat och lyssna på radio i landsvägsfart, vilket långtifrån är fallet i alla Golfklassbilar.
Om nu ringtrycket kan ställa till problem så behöver en 1-serieägare i alla fall inte oroa sig för att få punktering. Däcken är punkteringssäkra och det innebär att det går att köra vidare upp till 15 mil med en däckskada, fast inte gärna fortare än 80 km/tim.
En bra trygghetsdetalj om punkteringen inträffar på ett farligt eller olämpligt ställe, till exempel Stockholms infartsleder i rusningstrafik. Föraren riskerar heller inte att tappa kontrollen över bilen, en fara som finns när ett vanligt däck går sönder. Särskilt illa kan det gå om punkteringen inträffar i hög fart. Nackdelen är att de punkteringssäkra däcken är relativt dyra, runt 2 000 kronor styck för dimensionen 195/55 R16.
Komfortutrustningen är där-emot skral, inte ens luftkonditionering är standard. Men det mesta finns att köpa till och bilen går att skräddarsy för alla upptänkliga individuella behov. Fast då riskerar kalaset att bli riktigt dyrt. Inredningskvaliteten håller sedvanlig hög standard, men förarstolens höjdinställning är primitiv. Sikten lämnar också en del övrigt att önska. Takstolparna är tjocka och rutorna är små. Även backspeglarna kunde vara ett nummer större, både de yttre och den inre.
Vår testbil var dessutom extrautrustad med metalliclack och lättmetallfälgar, vilket höjer priset ytterligare ett snäpp; till 227 500 kronor. Lägger man slutligen till en sportläderratt med integrerade radioreglage, regnsensor och farthållare landar man på 235 100 kronor. 1-serien är både spektakulärt formgiven och tekniskt raffinerad på ett sätt som är nytt för Golfklassen. Huvudmotståndare är förresten inte VW Golf utan den lite finare koncernkusinen Audi A3, som hittills varit statusbilen i segmentet.
Till skillnad från storlekskonkurrenterna har BMW valt att låta den nya bilen ha motorn på längden och driva på bakhjulen, precis som resten av märkets modeller. Något annat duger inte för optimala köregenskaper, menar konstruktörerna.
Det märks framför allt i baksätet, där benutrymmet är starkt begränsat. Vuxna får bara med nöd och näppe plats, trots att 1-serien är både längre och har ett större axelavstånd än de flesta klasskonkurrenter. Designteamet har också lyckats få till en bakdörr som är extremt smal i underkant, ett stilgrepp som gör det onödigt krångligt att ta sig i och ur aktersoffan. Nej, det är bakom ratten man ska sitta i den nya BMW:n. Då blir det plötsligt ganska lätt att ha överseende med de praktiska och utrymmesmässiga bristerna.
Tyvärr grumlas körglädjen en hel del av den tröga 1,6-litersmotorn, som inte riktigt gör bilen rättvisa. Vi har även provat 150 hk-versionen och då stämmer allt bättre. Till den starkare motor hör också en sexväxlad låda, som är både snabbare och smidigare än den femväxlade i 116i. Men det kostar, en 120i med samma utrustning som vår testbil går på nästan 270 000 kronor.
Körsäkerheten i 1-serien garanteras av elektronisk livlina i form av ett avancerat anti-sladdsystem, med tillhörande diffbroms och antispinnfunktion. Det är standard på alla versioner av den nya BMW-modellen. En kul finess är att sladdhämmaren har två lägen, varav det ena tillåter lite mer hjulspinn innan det griper in. Det kan med fördel utnyttjas när föraren vill köra lite sportigare, men ändå ha tryggheten kvar. Systemet går även att koppla ur helt för den som så vill. Fjädringskomforten är fast och bestämd, men håller sig på rätt sida gränsen för att inte bli obehagligt stötig. Även ljudkomforten får godkänt. Det går både att prata obehindrat och lyssna på radio i landsvägsfart, vilket långtifrån är fallet i alla Golfklassbilar.
Om nu ringtrycket kan ställa till problem så behöver en 1-serieägare i alla fall inte oroa sig för att få punktering. Däcken är punkteringssäkra och det innebär att det går att köra vidare upp till 15 mil med en däckskada, fast inte gärna fortare än 80 km/tim.
En bra trygghetsdetalj om punkteringen inträffar på ett farligt eller olämpligt ställe, till exempel Stockholms infartsleder i rusningstrafik. Föraren riskerar heller inte att tappa kontrollen över bilen, en fara som finns när ett vanligt däck går sönder. Särskilt illa kan det gå om punkteringen inträffar i hög fart. Nackdelen är att de punkteringssäkra däcken är relativt dyra, runt 2 000 kronor styck för dimensionen 195/55 R16.
Komfortutrustningen är där-emot skral, inte ens luftkonditionering är standard. Men det mesta finns att köpa till och bilen går att skräddarsy för alla upptänkliga individuella behov. Fast då riskerar kalaset att bli riktigt dyrt. Inredningskvaliteten håller sedvanlig hög standard, men förarstolens höjdinställning är primitiv. Sikten lämnar också en del övrigt att önska. Takstolparna är tjocka och rutorna är små. Även backspeglarna kunde vara ett nummer större, både de yttre och den inre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar