onsdag 19 september 2007

HYUNDAI Getz 1,3 GLS 5-d

HYUNDAI Getz 1,3 GLS 5-d - Bakom koreanen skymtar konkurrenten Honda Jazz. Provsitter den också. Konstaterar snabbt att Honda är ännu rymligare. Särskilt i baksäte och bagageutrymme. Fingrar lite på reglage och knappar. Med stängd dörr lyser gul plåt fram i dörrkanterna hos Getz. Jazz är mer omsorgsfullt inklädd. Honda har också två tätande lister i dörren mot bara en i Getz. Det är detaljer som har en viss betydelse.

För tio år sedan var det inte många som tänkte sig att Korea som biltillverkare på allvar skulle kunna jämföras med Japan. I Sverige, som ju betraktas som en mycket kräsen marknad med medvetna köpare, har Hyundai för länge sedan gått om exempelvis Honda – i alla fall då det gäller antalet sålda bilar.

Rent subjektivt måste jag nog säga att Hyundai har gått framåt avsevärt när det gäller formgivning. De första modellerna var inte vackra. Det kan man i och för sig inte säga om Getz heller. Och kanske inte om Jazz. Honda ser mer finslipad ut. Men bägge har onekligen en särdeles praktisk och kompetent karossform.

Trots allt finns det en gräns för när utrymmet tar slut. Ungefär vid en kroppslängd av 180 cm skulle jag tro. När jag suttit och kört någon halvtimme märks att benutrymmet inte riktigt räcker till för 189 cm. Sittdynorna är inte tillräckligt långa eller vinklade för att man ska få ett bekvämt stöd. Och att sträcka ut benen går inte. Det känns som om jag skulle vilja skjuta stolen längre bak, trots att den redan är i det bakersta läget.

Honda har dessvärre en ganska tjock vindrutestolpe där fram som skymmer sikten snett framåt. Den lilla extrarutan förbättrar sikten, men Hondas flera cm bredare vindruteram ger sämre synfält än hos Hyundai. Vad den betyder för säkerheten är svårt att sia om. Några kolleger tyckte att Getz och Jazz kändes lite trötta. Och visst; accelerationen vid 90-100 km/tim är inget att skryta med. Men det är ändå rätt kul att fräsa omkring med dessa två på 70- och 90-vägar. Bägge reagerar snabbt på rattutslag och visst ska väl 82 respektive 83 hästkrafter vara nog i en sådan här liten bil?

Elektrisk progressiv styrservo i Honda gör det lätt att ratta vid parkering. Och det behövs med tanke på att det är 3,7 rattvarv mellan fulla styrutslag. Möjligen är styrningen lite för lättgående också när man kör på motorväg. Hyundai har en konventionell servo. Den gör det lätt att ratta när man ska parkera samtidigt som den ger en känsla av stabilitet på landsväg och motorväg. Getz har knappt tre rattvarv mellan fullt vänster respektive höger och känns därför inte lika ”vevig” som Jazz. Motorn i Hyundai Getz är en ynka hästkraft svagare. Enligt tillverkaren ska Getz ändå klå Honda Jazz med en sekund från stillastående upp till 100 km/tim. Men det visar sig att Hyundais siffror är alldeles för optimistiska. Jazz är piggare och tar målsnöret klart före Getz. Japanen är också kvickare vid omkörningar. En brasklapp lägger vi in med tanke på att Getz motor kändes lite rå och inte helt inkörd. Vill man absolut ha mer effekt kan man ju välja Getz 1,6 med 105 hk och ändå hamna 10 000 kr under Jazz.

En överraskning väntar när man öppnar bakdörren. Baksätena är faktiskt användbara inte bara som ett ställe att slänga in matkassarna på. Honda har lyckats fantastiskt bra. Med framstolen så långt bak som möjligt (där jag alltid hade den), kunde jag utan problem kliva in och sätta mig där bak. Takhöjden räcker till precis som benutrymmet. Det är främst takhöjden där bak som är betydligt bättre tilltagen i japanen. Ändå har Jazz ett ovanligt rymligt bagageutrymme – kanske det mest användbara i klassen. Rena trollerikonsten! Dessutom har Honda ytterligare några användbara finesser. Man kan fälla upp sittdynorna och då enkelt ställa en resväska där bak. Bägge har fällbara ryggar och sitsar. Också här är Honda steget före med klurigare lösningar som ger större bagageutrymme. Hyundais ”kassehängare” på baksidan av högra framstolen förslår inte mot Hondas alla inbyggda klurigheter. Och surrningsöglorna i bagaget på Getz är vassa och kan riva sönder både händer och kassar.

Vid rostskyddsbesiktningen är det också Hyundai som får lite bättre betyg, nåja en knapp trea. ”Dom har i alla fall försökt”, säger Tomas Widström på Rostskyddsmetoder, samtidigt som han pekar ut de allvarligaste missarna. Visst är det så, att när man ska välja mellan dessa två, så är det spontant Honda Jazz med bättre utrymme och roliga finesser som lockar mest. Jazz känns också som en betydligt mer påkostad bil.

Krocksäkerheten kan vi tyvärr inte uttala oss om. Bägge har fyra krockkuddar. Hyundai förväntar sig fyra stjärnor eller mer i kommande krocktest. Honda hävdar att Jazz under utvecklingen har krocktestats betydligt tuffare än vad man gör för att klara Euro NCAP och har dessutom ett s k ”fotgängarskydd”. Honda Jazz är betydligt rymligare och snofsigare. Hyundai är tystare och överraskande nog lite säkrare på vägen. Känslorna talar för Honda Jazz, förnuftet för Hyundai Getz.

Inga kommentarer:

eXTReMe Tracker