onsdag 21 november 2007

DAEWOO Kalos

DAEWOO Kalos - Såväl Daewoo Kalos som Mazda 2 är vad man kallar ”högbyggen”. Mazda2 mäter 1,54 m från topp till tå och nya Daewoo 1,49. Småttingarna är därmed ungefär en dm högre än en vanlig mellanklassare. Mazda2 ersätter Demio, som testades i Vi Bilägare för fyra år sedan och fick beröm för sina goda utrymmen och flexibilitet. Mazda2 är ett strå vassare, bland annat beroende på att den helt enkelt är lite längre och förbättrad exempelvis då det gäller krocksäkerhet och rostskydd.

Det kan i och för sig bli för mycket av det goda. Min käre granne höll på att bli kvar i Kalos när jag gav honom skjuts en eftermiddag. Den lilla runda plastmojängen ser inte som ett vanligt dörrhandtag. Annars duger sittställningen överraskande bra också för en lång person, till stor del tack vare att ratten går att höja och sänka i både Mazda och Daewoo. Båda bilarna har dessutom höj- och sänkbar förarstol. I Mazda2 vinklas sittdynan genom att justeringen görs i bakkant. Därmed får en lång förare automatiskt bättre stöd för benen när stolen sänks. Å andra sidan har Kalos ett stöd för vänsterbenet medan man i Mazda får famla efter plats för foten.

Fräck utanpå men tamare inuti, kan man tycka om Kalos. Grovt mönstrad plast i en ljus respektive mörk grå nyans. Varvtal- och hastighetsmätare är runda och täcks av en huv som ser ut som den smackats på plats mer med tanke på en snabb och billig montering. Spakarna vid ratten och knapparna är av enklare sort jämfört med Mazda. Funktionen är det däremot inget fel på. Vad jag inte förstår är varför AC-anläggningen är kopplad så att den alltid drar igång när man ställer om luft mot vindrutan.

Daewoo bjussar på elektrisk justering av den högra yttre backspegeln. Det tycker jag är en elegant lösning. I Mazda får man justera högerspegeln manuellt. Det känns helt bakvänt att Kalos högra yttre backspegel har konvex form; det borde istället gälla för den vänstra spegeln.

Bilarnas kupé är ungefär lika stora med en viktig skillnad – Mazda är högre, särskilt i bakre delen. Det skiljer fem–sex cm. Kalos klarar vuxna av medellängd i baksätet. Benutrymmet är inte oävet. Men i Mazda kan också en lång person sitta bak utan takkänning. Dessutom är insteget mycket bättre. Dörren kan öppnas i 80 graders vinkel. Baksätena har visserligen tre trepunktsbälten. Men det är knappast realistiskt att sitta tre där bak, möjligen barn som inte behöver barnstol eller kudde. För att få dit mittbältet har Mazda förstärkt baksätets rygg och låsning i karossidan så att bilbältet kan fästas i ryggstödet. Kalos har tredje bältet i monterat på sidan och en omlänkning på ryggstödets ovansida.

Kalos har en mer konventionell lösning. Baksätets rygg i Kalos blänker av svart plåt. I Mazda täcks ryggstödet av en matchande matta. Bakluckans insida är lackerad i samma kvalitet som utsidan på Mazda, grundlackad i Daewoo. Till Mazda hör ett utdragbart insynsskydd, Daewoo har en billigare styv variant. Vi lyckades stuva in en stor bakvagn i Mazda2, visserligen på högkant. Men det fanns inte en chans att klämma in vagnen i Kalos. Då hade det blivit till att fälla en del av baksätet. Och då hade inte mamma Paulina kunnat sitta där bak med sin fem månader gamla Alexander. På något sätt är det nog Ingvar Kamprads förtjänst att man numera också i småbilar kan lossa spärrar och sedan dela, fälla eller vika. Både Daewoo och Mazda har flexibla baksäten. Man kan få ner baksätet och fälla ryggstöden.

När jag kör de båda nykomlingarna måste jag tillstå att de med tanke på storlek och vikt ändå är förvånansvärt civiliserade. Mazda2 har fastare fjädring. Den uppför sig stabilt och känns säker när kurvan oväntat nyper. När jag kliver över till Daewoo och kör samma sträcka finner jag att Kalos har lite mjukare fjädring. Den är faktiskt mer komfortabel. Samtidigt är den mjukare fjädringen en nackdel när det går undan. Karossen gungar och niger mer och driver därför ut mer i kurvor. Farten känns tydligare och Mazda2 är lättare att hantera i en undanmanöver.

Det är inte alldeles lätt att summera och utse bästa alternativet mellan dessa två. Jo, ser vi till egenskaper så är Mazda en klar vinnare. Den är i stort sett bättre i allt utom på en punkt – komfort. Men många tycker att låg ljudnivå och komfort är mycket viktigt. Mazda är dessutom drygt 30 procent dyrare än Daewoo Kalos i detta utförande. Är bilen så mycket bättre? Ja, möjligen när det gäller rostskyddet. Det kostar ungefär 5 000 att få en riktig rostskyddsbehandling och som Thomas Widström påpekar: ”det blir ändå inte riktigt bra”. Bränsletanken är fortfarande i plåt och innerskärmar bak saknas.

Men med ett pris som är 35 000 kronor lägre än Mazda2 blir Daewoo Kalos en prisbomb i klassen. För den som söker en billig andrabil eller tak över huvud att pendla till och från jobbet med, kan Daewoo Kalos därför bli högintressant.

Inga kommentarer:

eXTReMe Tracker