CITROËN C4 Picasso 2,0i Exclusive - Formen är lik många andra, men detaljerna gör Picasso. Framrutan är cirka två kvadratmeter stor och välver sig över 30 centimeter längre upp på taket än de flesta andra normala rutor. Vindrutestolparna är dessutom delade i två smala stag som ramar in jättestora (12 dm2) sidorutor. Picasso påminner om en smärre turistbuss och att sitta fram är som att vistas i en glaskupa. Det ger en alldeles speciell och spännande känsla när man färdas genom omgivningen.
Kupén omges av sammanlagt 5,2 kvadratmeter glas och så mycket fri sikt erbjuder ingen annan bil. Att kliva över till Renault Grand Scénic känns ungefär som att sätta på sig skygglappar. Men Picassos väldiga glasfront är tyvärr inte bara av godo. Det inser den som kommer ut till bilen en vintermorgon när isen lagt sig tjock och seg på bilen. En isskrapa med extra långt skaft och en pall att stå på borde ingå i bilens standardutrustning.
Första generationen Scénic slog ned som en bomb i bilvärlden 1996 och valdes omgående till Årets Bil. Andra generationen kom 2003. Den har inte fått någon hederstitel men är ändå Europas mest sålda mindre familjebuss. Sedan i höstas kallas Scénic ”ny”, men det är en sanning som bara innehåller modifikationer. Den har fått en ny front och LED-teknik i bakljusen samt lite nya inredningsdetaljer. Med tillnamnet Grand är Scénic 24 centimeter längre och innehåller sju säten. De två bakersta ligger nedfällda i bagageutrymmets golv. Citroën Picasso är inredd på liknande sätt. Men det är en större bil – nio centimeter längre och några centimeter bredare och högre. Det märker inte minst passagerarna som sitter bak. Stolsrad nummer två består i båda bilarna av tre separata stolar, men mittstolen i Scénic är smalare än ytterstolarna och passar bäst för barn. I Picasso är alla tre stolarna 45 centimeter breda och det finns isofixfästen för barnstolar på samtliga. Stolarna går att skjuta var för sig i längsled men i alla lägen är benutrymmet betydligt mera generöst i Picasso än i den kortare Grand Scénic.
Även Grand Scénic kan förses med DVD: en stor skärm uppe i taket. Den kostar drygt 20 500 kronor och kan inte användas i bilar som extrautrustas med glastak (för 6000 kr). Sådan begränsning har ju inte Citroëns system utan baksätespassagerarna kan växla mellan att titta på videofilm och himlen genom ett extra stort glastak – 1,2 kvadratmeter (som kostar 7 000 kr). Utsikten framåt får de dock avstå från. Framstolarnas mycket breda nackstöd skymmer effektivt allt framför bilen.
På rad tre sitter barn förstås bäst. I den större Picasson kan vuxna till nöds klämma sig in, men i Scénic är utrymmena för knappa. Picasso är suveränt enkel att komma in i tack vare en listig konstruktion av bakstolarna. Med ett enkelt handgrepp viks dyna och ryggstöd ihop som en biostol och sen är det bara att skjuta fram sätet och kliva in.
Båda bilarna är uppbyggda som biosalonger med golv som blir högre under de bakre stolsraderna för att ge passagerarna bättre sikt. De som sitter längst bak har det ändå ganska instängt. Bäst ser de ut i Picasso vars bakersta sidoruta är ganska stor – 20 kvadratdecimeter. Scénics passagerare har bara en liten glugg att kika ut genom. Att fuska med bilbältet går inte i Picasso. Alla sju platserna övervakas och på en display visas vilka bälten som används. Om någon i smyg tar av sig bältet när bilen börjat rulla piper en varningssignal. Sådan service har inte i Scénic. Den varnar bara om föraren struntar i bältet.
Är grejorna tunga att lyfta kan bilen sänkas några centimeter med en knapp som reglerar luftfjädringen. Denna finess finns emellertid bara på den dyraste varianten med beteckning Exklusive. När Scénic kom för tio år sedan prisades Renault för idén att stolarna kunde tas ur om bilen skulle frakta mycket gods. Men i dag känns den lösningen väl krånglig och omodern. Det är slitsamt att lyfta ur mellanraden – ytterstolarna vägar nästan 18 kilo styck. Med stolarna fällda men kvar i bilen blir lastutrymmet bara cirka 150 centimeter långt.
Även förarna var bäst tillfreds i Citroën, när de väl vant sig. Den som första gången sätter sig bakom ratten blir lätt lite förvirrad och modstulen inför den säregna förarmiljön. Rattnavet innehåller 21 knappar. Testbilen var försedd med Citroëns automatväxlade EGS-låda, vilken kan styras manuellt med paddlar intill rattspakarna. Ovanpå rattstången sitter växelspaken i form av en liten pinne. En massa information lyser från tre stora fönster mitt på instrumentbrädan.
När en av vinterns stormar blåste upp var det dock slut med lugnet i Picasso. Vindbyarna slog hårt mot sidorna, bilen vinglade och ryckte och föraren fick händerna fulla med att parera. Plötsligt började regnet falla över den isiga vägen och då blev det ändå mer svettigt att köra Citroën. Vägkontakten är diffus och föraren har svårt att känna om framhjulen halkar. ESP-systemets blinkande varning kom ibland som en överraskning.
Innan stormen drog fram hade dock Renault Grand Scénic inte haft mycket att sätta emot Citroëns nya familjebuss. Utom priset, kanske. Mellan de fullt utrustade testbilarna skilde 22 800 kronor. Men Citroën Picasso innehåller en hel del mera än sin konkurrent: luftfjädringen som alltid håller karossen på rätt nivå oavsett last, en extra krockkudde för förarens knän, automatväxlad låda, enklare sätesfällning och större utrymmen för både prylar och passagerare.
Kupén omges av sammanlagt 5,2 kvadratmeter glas och så mycket fri sikt erbjuder ingen annan bil. Att kliva över till Renault Grand Scénic känns ungefär som att sätta på sig skygglappar. Men Picassos väldiga glasfront är tyvärr inte bara av godo. Det inser den som kommer ut till bilen en vintermorgon när isen lagt sig tjock och seg på bilen. En isskrapa med extra långt skaft och en pall att stå på borde ingå i bilens standardutrustning.
Första generationen Scénic slog ned som en bomb i bilvärlden 1996 och valdes omgående till Årets Bil. Andra generationen kom 2003. Den har inte fått någon hederstitel men är ändå Europas mest sålda mindre familjebuss. Sedan i höstas kallas Scénic ”ny”, men det är en sanning som bara innehåller modifikationer. Den har fått en ny front och LED-teknik i bakljusen samt lite nya inredningsdetaljer. Med tillnamnet Grand är Scénic 24 centimeter längre och innehåller sju säten. De två bakersta ligger nedfällda i bagageutrymmets golv. Citroën Picasso är inredd på liknande sätt. Men det är en större bil – nio centimeter längre och några centimeter bredare och högre. Det märker inte minst passagerarna som sitter bak. Stolsrad nummer två består i båda bilarna av tre separata stolar, men mittstolen i Scénic är smalare än ytterstolarna och passar bäst för barn. I Picasso är alla tre stolarna 45 centimeter breda och det finns isofixfästen för barnstolar på samtliga. Stolarna går att skjuta var för sig i längsled men i alla lägen är benutrymmet betydligt mera generöst i Picasso än i den kortare Grand Scénic.
Även Grand Scénic kan förses med DVD: en stor skärm uppe i taket. Den kostar drygt 20 500 kronor och kan inte användas i bilar som extrautrustas med glastak (för 6000 kr). Sådan begränsning har ju inte Citroëns system utan baksätespassagerarna kan växla mellan att titta på videofilm och himlen genom ett extra stort glastak – 1,2 kvadratmeter (som kostar 7 000 kr). Utsikten framåt får de dock avstå från. Framstolarnas mycket breda nackstöd skymmer effektivt allt framför bilen.
På rad tre sitter barn förstås bäst. I den större Picasson kan vuxna till nöds klämma sig in, men i Scénic är utrymmena för knappa. Picasso är suveränt enkel att komma in i tack vare en listig konstruktion av bakstolarna. Med ett enkelt handgrepp viks dyna och ryggstöd ihop som en biostol och sen är det bara att skjuta fram sätet och kliva in.
Båda bilarna är uppbyggda som biosalonger med golv som blir högre under de bakre stolsraderna för att ge passagerarna bättre sikt. De som sitter längst bak har det ändå ganska instängt. Bäst ser de ut i Picasso vars bakersta sidoruta är ganska stor – 20 kvadratdecimeter. Scénics passagerare har bara en liten glugg att kika ut genom. Att fuska med bilbältet går inte i Picasso. Alla sju platserna övervakas och på en display visas vilka bälten som används. Om någon i smyg tar av sig bältet när bilen börjat rulla piper en varningssignal. Sådan service har inte i Scénic. Den varnar bara om föraren struntar i bältet.
Är grejorna tunga att lyfta kan bilen sänkas några centimeter med en knapp som reglerar luftfjädringen. Denna finess finns emellertid bara på den dyraste varianten med beteckning Exklusive. När Scénic kom för tio år sedan prisades Renault för idén att stolarna kunde tas ur om bilen skulle frakta mycket gods. Men i dag känns den lösningen väl krånglig och omodern. Det är slitsamt att lyfta ur mellanraden – ytterstolarna vägar nästan 18 kilo styck. Med stolarna fällda men kvar i bilen blir lastutrymmet bara cirka 150 centimeter långt.
Även förarna var bäst tillfreds i Citroën, när de väl vant sig. Den som första gången sätter sig bakom ratten blir lätt lite förvirrad och modstulen inför den säregna förarmiljön. Rattnavet innehåller 21 knappar. Testbilen var försedd med Citroëns automatväxlade EGS-låda, vilken kan styras manuellt med paddlar intill rattspakarna. Ovanpå rattstången sitter växelspaken i form av en liten pinne. En massa information lyser från tre stora fönster mitt på instrumentbrädan.
När en av vinterns stormar blåste upp var det dock slut med lugnet i Picasso. Vindbyarna slog hårt mot sidorna, bilen vinglade och ryckte och föraren fick händerna fulla med att parera. Plötsligt började regnet falla över den isiga vägen och då blev det ändå mer svettigt att köra Citroën. Vägkontakten är diffus och föraren har svårt att känna om framhjulen halkar. ESP-systemets blinkande varning kom ibland som en överraskning.
Innan stormen drog fram hade dock Renault Grand Scénic inte haft mycket att sätta emot Citroëns nya familjebuss. Utom priset, kanske. Mellan de fullt utrustade testbilarna skilde 22 800 kronor. Men Citroën Picasso innehåller en hel del mera än sin konkurrent: luftfjädringen som alltid håller karossen på rätt nivå oavsett last, en extra krockkudde för förarens knän, automatväxlad låda, enklare sätesfällning och större utrymmen för både prylar och passagerare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar