onsdag 8 oktober 2008

PEUGEOT Partner Outdoor

PEUGEOT Partner Outdoor - 2008-10-01 Peugeot Partner och Renault Kangoo är på många sätt optimala familjebilar. Man kan nästan få in vad som helst. Och att spänna fast en barnstol i baksätet är rena barnleken. Dels är det gott om utrymme, särskilt på höjden – man slipper kröka rygg. Dels innebär de två skjutdörrarna där bak att man kan få full öppning även om det står en bil parkerad bredvid.

Få klarar jämförelse

Det är inte många familjebilar som klarar en jämförelse med vare sig Partner eller Kangoo. Monterar man lastnätet går det att lägga familjens alla resväskor i en snygg liten trave på höjden. En liggvagn som inte ens är hopfälld går ledigt in där bak – på tvären! Försök med det i en vanlig kombi.

Och i Renault Kangoo, som inte har en extra bagagehylla i taket där bak som Partner Outdoor, är det faktiskt möjligt att rulla in en cykel när man fällt den ena sittplatsen i baksätet.

Billivet blir mycket enklare för en familj som vågar välja ett högbygge. Men det är ju inte några vackra bilar.

Och dom går inte särskilt fort. Med dieselmotor blir däremot förbrukningen hyfsat låg. Men miljöalternativ finns inte. Å andra sidan försvinner snart två morötter för att välja etanol, i alla fall i kungliga huvudstaden. Det blir ingen gratis parkering och inget undantag från trängselskatten.

Värk i benen

Vi gav oss ut på en längre tur. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner inledde i Renault Kangoo. Själv rattade jag Partner. Efter tio mil hade Marianne värk i benet. Och det kom tillbaka vid varje byte hon gjorde till just Kangoo. Själv kan jag bara konstatera att ingen av dessa två har riktigt komfortabel körställning.

Förarstolen går visserligen att justera i höjd men inte lutningen på sittdynan. Och för en lång person blir det lite av det gamla ”orangutangproblemet”. Man ska helst ha korta ben och långa armar. Jag hamnar för långt från ratten och stolen justeras efter avståndet till pedalerna.

Partner är bättre än Kangoo av det enkla skälet att ratten i Peugeot går att justera inte bara i höjd- utan också i längdled.

Peugeot har lite mer påkostad förarplats, aningen bättre stol och lite mer kvalitetskänsla i material och färgval. Inte minst textiler känns tjockare och mer slitstarka. Vissa plastdetaljer i Kangoo kan gå sönder om man råkar böja eller dra för hårt.

Huven sluttar mjukt

Från förarplatsen ser jag inte Peugeots främre del. Huven sluttar mjukt och jag har ingen aningen om hur långt fram man kan köra vid en parkering. Måste luta mig framåt. Där är det bättre i Renault. Sikten är över huvud taget bättre tack vare Kangoos raktstående främre takstolpar och vindruta.

Men det innebär också vissa nackdelar. Det blir mer vindbrus i Reanult. Om man inte kör på infarterna till Stockholm där den grova asfalten dränker alla andra ljud så kan man tydligt höra vindbrus i Kangoo.

Det kan man lätt leva med. Peugeot Partner väsnas nämligen avsevärt mycket värre på samma besvärliga underlag. Det hamrar högst obehagligt mot öronen. Renault är komfortabel jämfört med konkurrenten.

Kangoo är byggd på en modifierad version av Renault Scenics plattform. Dubbelgolv gör bilen tystare. En annan förklaring är bättre rostskydd. Det brukar dämpa ljud. Partner är framtagen med Peugeot 308 som grund. Det är en körglad och trevlig bil men inte särskilt komfortabel ur bullersynpunkt.

Inga kommentarer:

eXTReMe Tracker