JEEP Grand Cherokee - Framkomlighet i snö eller terräng är bilens starkaste fördel. Det och prestandan är också de egenskaperna som ägarna är mest nöjda med. Knappast förvånande är att bränsletörsten är den punkt som ägarna är mest kritiska mot. Förarplatsen är tydlig, men ganska plastig i utförandet. Framstolarna är hyfsat bekväma, men baksätet är riktigt dåligt med obekväm sittvinkel. De äldre exemplaren saknar dessutom ofta nackskydd i baksätet.
Jeepen klarar besiktningen ungefär som för medelbilen. Dålig parkeringsbroms är överlag en anmärkning. Det beror på att ägarna inte använder den, utan oftast parkerar med enbart automatlådans p-läge. Bilprovningen anmärker också på trasiga lampor och dåligt avgassystem.
En terrängbil som används som stadsjeep slits inte lika mycket som en bil som får jobba hårt i skog och mark. Det är viktigt att syna Jeepen underifrån för att se om den har tagit skada av terrängkörning. Titta efter bucklor och repor, krokiga styrstag och jordrester i chassiets ihåligheter. Avgassystemet och katalysatorn är en ständig källa till fel på Grand Cherokee. Tyvärr är det också dyrt att byta. Däremot håller automatlådan bättre än i koncernsyskonet Chrysler Voyager.
Skivbromsarna fram kan slå sig och bli skeva. Det märks genom att det skakar i ratten och pulserar i bromspedalen. Missljud i framaxeln förekommer också, främst på 1999 årsmodell. På den nyare modellen med V8 har kärvande ventiler gjort att tomgången kan vara ojämn. Detta har i flera fall åtgärdats på garantin med modifierade topplock. Om motorn går ojämnt på tomgång eller har ett puffande läte kan en dyr renovering av topplocket vara på gång.
Jeepen klarar besiktningen ungefär som för medelbilen. Dålig parkeringsbroms är överlag en anmärkning. Det beror på att ägarna inte använder den, utan oftast parkerar med enbart automatlådans p-läge. Bilprovningen anmärker också på trasiga lampor och dåligt avgassystem.
En terrängbil som används som stadsjeep slits inte lika mycket som en bil som får jobba hårt i skog och mark. Det är viktigt att syna Jeepen underifrån för att se om den har tagit skada av terrängkörning. Titta efter bucklor och repor, krokiga styrstag och jordrester i chassiets ihåligheter. Avgassystemet och katalysatorn är en ständig källa till fel på Grand Cherokee. Tyvärr är det också dyrt att byta. Däremot håller automatlådan bättre än i koncernsyskonet Chrysler Voyager.
Skivbromsarna fram kan slå sig och bli skeva. Det märks genom att det skakar i ratten och pulserar i bromspedalen. Missljud i framaxeln förekommer också, främst på 1999 årsmodell. På den nyare modellen med V8 har kärvande ventiler gjort att tomgången kan vara ojämn. Detta har i flera fall åtgärdats på garantin med modifierade topplock. Om motorn går ojämnt på tomgång eller har ett puffande läte kan en dyr renovering av topplocket vara på gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar