onsdag 8 oktober 2008

PEUGEOT 407 ST 2,2

PEUGEOT 407 ST 2,2 - Den eleganta mellanklasslimousinen, som i formspråket mer anknyter till VW:s lyxbil Phaeton än till den tidigare Passat-modellen, väcker betydligt mer uppmärksamhet än duellmotståndaren Peugeot 407.

Det är i och för sig helt naturligt; nyhetens behag är alltid lockande. Men det stora intresset förklaras också av att VW:s mellanklassbil sedan länge har ett genuint fäste på den svenska marknaden, både bland tjänstebilsförare och folk som betalar ur egen ficka.

Mindre smickrande

Vid flera tillfällen under sin långa livscykel, nästan nio år, har förra upplagans Passat varit uppe och nosat på platserna närmast efter Volvo och Saab i försäljningstoppen. Mindre smickrande är alla problem som kantade modellens första tid.

Såväl bilarna som VW:s verkstadskapacitet visade sig ha allvarliga kvalitetsbrister, något som fortfarande påverkar förtroendet för märket negativt. Det bekräftas bland annat av Vi Bilägares stora kvalitetsundersökning Autoindex där Volkswagen hamnar i bottenskiktet av 19 undersökta märken.

Den här gången hoppas självfallet den svenska VW–organisationen på en bättre start för sin, jämte Golf, viktigaste modell. Och någon större oro för tekniska haverier behöver man nog inte känna, även om vindrutespolningen behagade strejka på vår testbil.

Nya Passat bygger på beprövad teknik, som i allt väsentligt hämtats från VW Golf/Touran. Det är bilar som hunnit vara med några år vid det här laget, så de flesta eventuella barnsjukdomar bör rimligen vara botade.

Teknikskiftet jämfört med förra Passat, som baserades på Audi A4, innebär också att den nya folk-vagnen har en tvärställd motor. Det är gynnsamt för kupéutrymmet, som är mycket generöst.

Inga kommentarer:

eXTReMe Tracker